Az ovisok kütyühasználata virtuális autizmushoz vezethet.


Az utóbbi két-három évben jelentős romlás figyelhető meg a gyerekek nyelvi teljesítményében, amit az óvodai logopédusok egyöntetűen megerősítettek a kutatáshoz szükséges szűrések elvégzése után.

"Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet" - fogalmazta meg Pogány Ákos az ELTE Etológia Tanszékének adjunktusa az MTA-nak.

A Magyar Tudományos Akadémia 2021 júniusában indította el pályázatát, amely a poszt-COVID-jelenségek kutatására összpontosít. Ennek a kezdeményezésnek az volt a fő célja, hogy támogassa azokat az (alap)kutatásokat, amelyek a koronavírus által előidézett poszt-COVID-jelenségek következtében felmerülő egészségügyi, társadalmi, kulturális és egyéb problémák feltárására és megoldására igyekeznek választ találni. Az ELTE kutatói e pályázat keretében a digitális eszközök használatát vizsgálták óvodáskorú gyermekek körében, és arra kerestek választ, hogy a világjárvány miként befolyásolta a gyerekek társas készségeinek fejlődését.

Arról már egészen sokat lehetett tudni, hogy az iskolás korúak és a fiatal felnőttekre milyen hatással voltak a járvány okozta lezárások és az átalakult munkarend, azt viszont kevésbé volt ismeretes, hogy ez az időszak milyen hatással volt az óvodásokra. A kutatók egyebeke mellett azt vizsgáltok, hogy milyen volt a gyerekek szabadidős okostelefon- és tablethasználata a veszélyhelyzet kihirdetését követően (amikor korlátozások voltak), illetve egy olyan szakaszban, amikor nem voltak szigorú korlátozások érvényben.

Az ELTE kutatói világosan kimutatták, hogy a korlátozások időszakában az óvodás gyermekek jelentősen megnövelték a tévénézési, tablet- és okostelefon-használati szokásaikat. Kiemelkedően népszerűvé váltak számukra a mesefilmek és videók, amelyek szórakoztató módon színesítették mindennapjaikat.

A világ fejlődése olyan ütemben halad, hogy szinte lépést sem tudunk tartani vele. A digitális térhódítás minden területre behatol, és már a legfiatalabb generációkat is érinti, ami komoly aggodalomra ad okot Pogány Ákos véleménye szerint. "Az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzóan állítják, hogy az utóbbi 2-3 évben drámai mértékben romlott a gyerekek nyelvi készsége. A jelenlegi óvodáskorúak nyelvi teljesítménye messze elmarad az öt vagy akár három évvel ezelőtti óvodások szintjétől" - osztotta meg gondolatait Pogány, aki úgy véli, hogy az okoseszközök által nyújtott vizuális ingerek állnak a jelenség mögött.

Rengeteg kisgyerek már azelőtt elkezd kütyüzni, hogy rendesen megtanulna beszélni. Ez főként azért nagy baj mert a gyerekek első pár éve olyan speciális időszak, amikor az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A kütyüzés ezt a passzív akusztikus csatornát nyomja el sokkal érdekesebb vizuális ingereket kínálva.

"Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amihez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet.

A szakértők gyakran emlegetik a "virtuális autizmus" kifejezést, amikor a túlzott vagy túl korai digitális eszközhasználat következményeiről beszélnek. Olyan viselkedési minták és tünetek figyelhetők meg ezeknél a gyermekeknél, amelyek gyakran az autizmussal diagnosztizált fiataloknál is megjelennek – fejtette ki a kutató.

Ez a helyzet komoly aggasztó tényező, hiszen a szülők többsége nincs tisztában azzal, hogy az okostelefon átadása a babakocsiban ülő gyermeknek milyen következményekkel járhat. "Jelenleg egy hatalmas kísérlet zajlik, és az igazi eredményeket csak akkor fogjuk tapasztalni, amikor ezek a gyerekek felnőnek, és megpróbálnak normális emberi kapcsolatokat kialakítani, családot alapítani, vagy egyszerűen csak boldogulni az életben" – figyelmeztetett Pogány Ákos. Szerinte ez a digitális fejlődés egy olyan aspektusa, amely valóban aggasztó jövőképet fest elénk.

Related posts