Vettel apokaliptikus hangulatban: ha így megy tovább, komolyan felmerülhet a Forma-1 betiltásának lehetősége.

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel szerint a jövőre érkező szintetikus üzemanyagok sem jelentenek csodaszert, az F1-nek komolyabb környezettudatos lépéseket kell tennie, hogy el ne söpörje a társadalmi nyomás. A német korábbi életmódja miatt önmagát is álszentnek tartja, de szerinte az sehova nem vezet, ha szégyelljük magunkat a thaiföldi nyaralások miatt.
Sebastian Vettel már 2022-ben, a Forma-1-es karrierje második felében is hangos és aktív képviselője volt a fenntartható életmódnak. Visszavonulása óta azonban úgy érzi, hogy még hitelesebben tudja közvetíteni ezt az üzenetet. Olykor még F1-es hétvégéken is feltűnik, figyelemfelkeltő akciókkal támogatva a környezetvédelmi törekvéseket. Magánéletében a fényűzés elkerülésére törekszik, rendszeresen használja a tömegközlekedést, és családjával közösen lakókocsival fedezik fel a természetet.
"Igen, elismerem, hogy egyfajta álszentség lakozik bennem, amikor a környezeti problémákról beszélek, hiszen én is jelentős ökológiai lábnyomot hagytam magam után. Évekig jártam a világot, és nem is a turistaosztályon, hanem az első- és bizniszosztályon - mondta Vettel a Tages Anzeigernek adott interjújában. - De vajon helytelenül kellene éreznem magam emiatt? A szégyen nem fogja megoldani a problémáinkat; az igazi megoldás abban rejlik, ha szembenézünk a helyzettel, és aktívan keresünk rá válaszokat. Mindannyian álszentek vagyunk, mivel élvezzük azokat a kényelmeket, amelyekről tudjuk, hogy károsak a bolygónkra. Muszáj mindig Thaiföldre utaznunk nyaralni? Nem kötelező, de mégis odautazunk, mert lenyűgöző a táj. Az utazás betiltása nem a megoldás, hanem olyan innovatív technológiák kifejlesztése, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy a korábbi életstílusunkat fenntarthatóbb módon éljük tovább."
"A klímahelyzetet illetően sok tényező nagyon-nagyon rossz irányba mutat, a kilátások pusztítóak, világvége-hangulat van. A gyerekek rendkívül borúsan látják a jövőjüket. Ezért is fontos számomra, hogy a megoldási javaslatokról beszéljek."
Bár a Forma-1 népszerűsége az utóbbi évek során jelentős növekedésnek indult, Vettel aggodalmát fejezi ki olyan társadalmi trendekkel kapcsolatban, amelyek véleménye szerint komoly kihívások elé állítják az autósport csúcságazatának jövőjét, különösen a klímaválság tükrében. Felmerül a kérdés: vajon milyen jövő várhat az autóversenyzésre?
"Ez egy nagyon jó kérdés - felelte Vettel. - Miközben Amerikában folyamatosan nő az F1 népszerűsége, más országokban, például Németországban megkérdőjelezik, hogy képes-e a sport tartani a lépést korunk változásaival. Ha a Forma-1 nem lép elég gyorsan, hogy választ találjon a fontos kérdésekre, olyan társadalmi nyomás helyeződhet rá, hogy a betiltásának lehetősége is fel fog merülni."
Mintha egy vadonatúj Forma-1-es versenypálya bontakozna ki előttünk, pedig valójában ez a Hungaroring – friss képek a lenyűgöző átalakulásról!
A múlt hétvégén Sydney-ben a Bajnokok Tornáján ismét versenyző német nem csak rébuszokban beszél, részletezte ugyanis, hogy milyen fontos kérdésekre gondol:
Hogyan juttatjuk el az autókat üzemanyaghoz? Milyen módon érik el a versenyek helyszínét a résztvevők, és mi történik, amikor a nagy cirkusz A-ból B-be vándorol? Mi van a számos emberrel, aki a versenyekre érkezik: mivel utaznak oda és haza, mit fogyasztanak a pályán, és egyáltalán milyen ételek és italok várják őket a rendezvény során? Rengeteg kérdés és kihívás merül fel ezzel kapcsolatban.
Úgy vélem, óriási veszteség lenne, ha a Forma-1 végleg eltűnne a színről. E sportág rengeteg ember szívéhez nőtt, és elválaszthatatlan része a történelemnek, valamint kulturális örökségünknek, különösen Németországban, ahol az autóipar gazdag múltja mély gyökerekkel bír. Ezt a hagyatékot nem hagyhatjuk figyelmen kívül. A Forma-1-nek megvan a joga a létezéshez, ám elengedhetetlen, hogy a járművek és a technológia terén folyamatosan fejlődjön.
Természetesen a Forma-1 sem zárja le a szemét a modern kor környezeti problémái előtt. Már évek óta világosan megfogalmazta céljait, amelyek a következő évek során valóra válhatnak. Jövőre, 2026-ban a versenyautók már kizárólag szintetikus üzemanyaggal működnek majd, míg 2030-ra a sportág elérheti a teljes karbonsemlegességet.
A szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatban Vettel arra hívja fel a figyelmet, hogy ez csupán a kezdet, nem pedig a végső megoldás. Emellett egy olyan aspektust is megemlít, amely gyakran elkerüli a környezettudatos diskurzusokat: a fosszilis energiahordozókat fokozatosan leváltó elektromos áram sem mentes a költségektől. Ráadásul ezen a téren is van még bőven lehetőség arra, hogy gazdaságosabbá váljunk.
Vettel hangsúlyozta, hogy a széndioxid-mentes vezetés lehetősége végre valósággá vált. Ugyanakkor a szintetikus üzemanyagok nem kínálnak megoldást minden problémára. Fő hátrányuk, hogy gyártásuk során óriási mennyiségű elektromos energiát igényelnek – és ez független attól, hogy benzint, dízelt vagy kerozint állítunk elő. A gyártási folyamat nem hatékony, miközben az elektromos áram iránti kereslet folyamatosan nő, például az épületek fűtésében is. A szintetikus üzemanyagok csupán ideiglenes megoldást nyújtanak azoknak a közlekedési formáknak, ahol jelenleg nincs jobb technológiai alternatíva. Ilyenek például a hajózás és a légi közlekedés, hiszen elektromos vagy hidrogénhajtású hajók és repülőgépek még nem léteznek.