Az EU vasúti hálózata túlságosan fragmentált ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok gyors és hatékony közlekedését lehetővé tegye.

A több országot átszelő vonatok menetrendbe állítása gyakran egy összetett folyamat, amely mögött több mint öt különböző fél együttműködése áll.
Az éjszakai, környezetbarát vonatok közlekedése az EU országai között komoly kihívásokkal néz szembe, amelyeket a szétszabdalt európai vasúti rendszer csak tovább súlyosbít. Ezt a helyzetet jól példázza, hogy a Brüsszel és Velence között tervezett European Sleeper járatok elindítása előtt mindössze két nappal az olasz vasúttársaság bejelentette, hogy nem képes az előzetesen megállapodott feltételek mellett üzemeltetni a vonatokat.
A vasúti pálya igénybevételéhez a legtöbb esetben az adott ország vasúttársaságainak fizetnek pályahasználati díjat a független vállalkozások, hogy járataikat zavartalanul közlekedtetni tudják. Amikor egy vonat több országot átszel, ez a folyamat gyakran öt vagy annál is több fél egyeztetésén alapul.
Elmer van Buuren, az Európai Alvóvasút cég egyik alapítója, hangsúlyozza, hogy komoly kihívásokkal néznek szembe, mivel minden országban saját, egyedi pályahálózatok működnek. Ezen rendszerek nemcsak különböző pénzügyi keretek között üzemelnek, hanem számos egyéb sajátosságot is magukban hordoznak. A cél az, hogy ezt a sokszínűséget olyan precízen koordinálják, hogy az utasok mindössze egy könnyen használható menetrendet tapasztaljanak, miközben a lehető legrövidebb menetidőket élvezhetik. Továbbá, mivel az éjszakai vonatok gyakran a háttérbe szorulnak, fontos, hogy ezek a járatok ugyanolyan sebességgel közlekedhessenek, mint a nappali expresszek, különben a szolgáltatás versenyképessége csorbát szenved. A harmadik kihívás pedig a fenntartható üzleti modell kialakítása, hiszen hosszú távon csak az a vállalkozás marad életképes, amely rentábilis.
A nemzetközi vasúti közlekedés ma már jelentős alternatívát kínál a légi utazással szemben. Az olyan vonatok, amelyek 200-300 km/órás sebességgel szelik át a távolságokat, közvetlen kapcsolatot teremtve a városok szívében, lehetővé teszik az utasok számára, hogy gyorsan és kényelmesen érkezzenek meg úti céljaikhoz. Ugyanakkor a kényelemnek megvan az ára: jelenleg a vasúti jegyek még drágábbak, mint a repülőjegyek. Ennek ellenére a telített vonatok egyértelműen azt mutatják, hogy a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével érdemes tovább fejleszteni a vasúti infrastruktúrát és szolgáltatásokat.