Szükséged van egy gazdaságos autóra? Íme néhány remek lehetőség, amit érdemes fontolóra venni!

Miközben sokan lelkesen számolnak, osztanak-szoroznak, napelemeket telepítenek, applikációkat használnak vagy fali töltőket szerelnek fel, te talán csak egy klasszikus, benzinkúton tankolható új autóra vágysz, amely kábelek és bonyolult csatlakozók nélkül is takarékosan fogyaszt? Igen, még mindig léteznek ilyen lehetőségek: a dízelek és a hagyományos vagy hibrid benzines modellek is ott várnak rád. A gyártói adatok alapján mindegyikük teljesítménye 5,0 liter alatt marad, és hogy fokozzam a hatást, a fordított sorrendet használtam.
Nem hagyja cserben a minik rajongóit a mindenféle igényt kiszolgáló Hyundai. Az i10 a maga 6 049 000 forintos alapárával olcsónak számít a piacon, 1,0 literes, háromhengeres szívó benzinmotorja 63 lóerővel és 93 Nm nyomatékkal meg takarékosnak, ráadásul nincs benne semmi trükk, még lágy hibrid rendszert sem kapott. Akinek ennél nagyobb autóra van szüksége, kénytelen lesz dízelt venni, és kétszer annyit fizetni a kompakt méretű, 115 lóerős Ford Focus 1.5 EcoBlue-ért (11 970 000 Ft) vagy a 130 lóerős Peugeot 308 1.5 BlueHDi-ért (11 030 000 Ft).
Megint a minivel kezdem, a Toyota 6 330 000 forintos kedvezményes áron kínálja az Aygo X-et az 1,0 literes, háromhengeres, 72 lóerős szívómotorral és az ötfokozatú kézi váltóval. A komolyabban vehető, méretben és teljesítményben is rálicitáló kompaktok itt szintén dízelek, mindkettő a Volkswagen konszern régi sikereit idéző típus: az Audi A3 Sportback 35 TDI a hétfokozatú S tronic váltóval 14 512 120, a Cupra Leon ugyanazzal a 150 lóerős, 2,0 literes dízellel és ott DSG-nek nevezett duplakuplungos váltóval 15 129 340 forinttól konfigurálható.
Ilyen alacsony átlagot szívó benzines önállóan a WLTP ciklus szerint sem tud produkálni. A Nissan Juke és a Toyota C-HR egyformán a kis szabadidő-autók kategóriájában indulnak, a két japán azonban teljesen eltérő felfogású hibrid rendszert használ. Nem szeretnék pálcát törni a Renault-tól származó technika felett, de a teszt során a Juke-kal nem sikerült megközelíteni ezt az értéket, miközben a Toyotával ez nem probléma. Mindkét crossovert kedvezménnyel hirdetik, a 143 lóerős Nissant 12 090 000, a 140 lóerős Toyotát 11 590 000 forinttól lehet személyre szabni.
Most ismét három különböző hibridhajtású autó méri össze tudását, és közülük a Honda rendszere ígéri a legjobb valós fogyasztási mutatókat. A Jazz 1.5 e:HEV szinte elektromos autóként viselkedik, hiszen 122 lóerős rendszerteljesítménye teljes mértékben megegyezik a villanymotor teljesítményével. Az alapára, 11 489 000 forint, elsőre talán magasnak tűnik, de a Lexus LBX sem kínálja olcsón a Toyota technológiáját; az ő hibrid rendszerük egy 1,5-ös benzinmotorra épül, amely 136 lóerős, míg a villanymotor önállóan 94 lóerővel képes mozgatni a crossovert. A Peugeot 208 1.2 Hybrid e-DCT6 esetében a háromhengeres, 1,2 literes benzines motor és a 29 lóerős villanymotor együtt 110 lóerős teljesítményt nyújt, viszont kedvező áron, már 9 380 000 forinttól elérhető.
A Suzuki Swift valóban a különc a hibrid autók világában. Hiába integrálták a 84 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres szívó benzines motorba a lágy hibrid technológiát, a valóságban a jármű alig egy tonnás súlya sokkal meghatározóbb tényező a gazdaságos üzemeltetés szempontjából. A 6,4 milliós árcédula azt jelzi, hogy itt nem a legmodernebb technológiák alkalmazásáról van szó, amikor a takarékosságot próbálják megoldani. Ezzel szemben a 4,4 literes átlagfogyasztást mutató másik két hibrid modell, a 129 lóerős Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (11 249 000 Ft) és a 140 lóerős Toyota Corolla 1.8 Hybrid (11 815 000 Ft) már egy teljes értékű hibrid rendszert kínál, amely családi használatra is ideális választás, de ezeket viszont majdnem dupla áron kell beszerezni.
A Clió, mint slágercikk, a Juke-hoz képest sokkal gazdaságosabban üzemel az E-Tech Hybrid 143 lóerős rendszerének köszönhetően. A két autó közötti formai eltérések mellett a 74 kilós súlykülönbség is hozzájárul ehhez a takarékossághoz. A kisautó ára 8 699 000 forinttól kezdődik, és már a nemzetközi bemutatón is lenyűgözte a közönséget a kedvező fogyasztásával! Ha valaki a Mitsubishi emblémáját kedveli, Colt néven is beszerezheti ezt a modellt. A lágy hibrid BMW 120d szintén vonzó opció, 163 lóerős motorral és egy 20 lóerős villanymotorral, ára 15 519 000 forinttól indul. Bár szimpatikus választás, a teszt során nem bizonyult olyan takarékosnak, mint azt vártuk.
A dobogó csúcsán két autó is helyet foglalhat, és bár a Mazda 2 emblémacserével érkezett, valójában a Toyota Yaris testvérének tekinthető. Mindkét jármű 92 lóerős, 1,5 literes benzinmotorral és egy 80 lóerős villanymotorral büszkélkedik, amelyek kombinálva 116 lóerős rendszert alkotnak. Ez a teljesítmény nem csupán a japán mérnökök szakértelmének, hanem az autók mindössze 1015 kilós üres tömegének is köszönhető. A Mazda 2-t 8 928 000 forintért, míg a Toyota Yaris-t 8 995 000 forintért lehet beszerezni. Érdemes megemlíteni, hogy a Yaris rendelkezik egy 130 lóerős változattal is, amely 4,2 literes átlagfogyasztásával igencsak vonzó választás.