A MIT által fejlesztett pingpongozó robotkar nemcsak pörgetni képes, hanem lecsapni is tud, így igazi kihívást jelent a játékosok számára.

Az egyetem robotikai szekciójában intenzív edzésprogram zajlik, amelynek gyümölcse máris látható: a robot egyre precízebben és gyorsabban reagál a felé közeledő labdákra.
Jó képességű gépi versenyzővel bővül a mesterséges asztaliteniszezők amúgy meglepően régóta és mára meglepően terebélyesre hízó tábora. Az újabb próbálkozás az MIT két végzős hallgatójának és az egyetem Biomimetics Robotics Lab elnevezésű részlegét vezető docensnek a munkáját dícséri.
A kicsiny mérnöki csapat robotja egyelőre viszonylag szűk területen vethető be, mivel az a pingpongasztal egyik végéhez van rögzítve. Itt viszont remekül megállja a helyét, mert a nagysebességű kameráknak és a nagy sávszélességű prediktív vezérlőrendszernek köszönhetően gyorsan és pontosan képes megbecsülni az érkező labda mozgását, majd erre kellő tempóban reagálva egy tapasztalt játékos megbízhatóságával vissza is juttatja a játékszert a túloldalra.
A rendszer annyira fejlett, hogy már a fejlesztés jelenlegi fázisában is számos különböző pörgetés és nyesés szerepel a repertoárjában. A tesztelési eredmények alapján a három alapvető ütéstípus esetében a robotkar elképesztő, körülbelül 88%-os visszaütési rátát tud felmutatni. Az előző hasonló kísérletekhez viszonyítva ez a visszaütési teljesítmény különösen figyelemre méltó. Mérések szerint a gép akár 19 méter/másodperc sebességgel, azaz közel 70 km/h-s sebességgel képes visszaütni a labdát. Ez a teljesítmény nagyságrendileg megegyezik a legjobb emberi játékosok szintjével.
A csapat a jövőben két fő területen kívánja fejleszteni a kar pingpongos eszközeit: egyrészt új ütésfajták "elsajátításával", másrészt a gép hatókörének kiterjesztésével, amelyhez mozgó platformra történő telepítést terveznek. Ezek a fejlesztések lehetővé tehetik, hogy a rendszer akár egy valós edzőpartnerként is megjelenjen, így még hatékonyabbá válhat a gyakorlás.
A sportágakkal szoros kapcsolatban álló alkalmazási lehetőségek mellett a kutatócsoport véleménye szerint a munkájuk szélesebb értelemben is hozzájárulhat az emberi társadalom fejlődéséhez. Az olyan robotkarok, amelyek kiemelkedő reakcióidővel és precíz mozgással rendelkeznek, különösen hasznosak lehetnek különféle keresési és mentési helyzetekben, ahol a gyors és pontos beavatkozás kulcsfontosságú.
A régi, szeretetteljes téma mindig is különleges helyet foglalt el a szívünkben. Az idő múlásával egyre inkább ráébredünk, mennyi emlék és érzés kapcsolódik hozzá. Legyen szó nosztalgikus pillanatokról, gyermekkorunk ártatlan örömeiről, vagy éppen egy rég nem látott baráttal való találkozásról, ezek az emlékek mind-mind formálják életünket. A régi történetek, az elfeledett dalok és a féltett titkok újra és újra felidézik bennünk a boldogságot, és emlékeztetnek arra, honnan indultunk. Ez a téma nem csupán a múlt iránti vágyakozás, hanem a jelen pillanataiban rejlő szépségek felismerése is. Érdemes hát időt szánni rá, hogy felfedezzük, mit üzen számunkra a múlt, és miként formálhatja a jövőnket.
Az asztaliteniszező robotkarok kifejlesztése már az 1980-as évekre nyúlik vissza, és azóta is töretlen az érdeklődés e technológia iránt. A Bitporton tavaly például beszámoltunk a DeepMind tudósainak figyelemre méltó kísérletéről, amely a Google szárnyai alatt zajlik. Bár a mesterséges intelligenciával vezérelt robotkar még nem tudja felvenni a versenyt a profi játékosokkal, az amatőrökkel való összecsapásokban már magabiztosan diadalmaskodik.