Oroszország friss iparpolitikája komoly kihívások elé állítja a nyugati autógyártókat, mivel céljaik között szerepel a hazai gyártás erősítése, ami a külföldi szereplők visszaszorítását vonja maga után.


Bár Donald Trump elnöki visszatérése sokakban reményeket ébresztett a nyugati vállalatok orosz piacra való újbóli belépésével kapcsolatban, az autóipari szereplők számára ez a lehetőség egyre inkább illúziónak tűnik. A kínai gyártók növekvő dominanciája, a jogi akadályok, valamint a politikai szándékok együttesen megnehezítik, hogy a nyugati márkák újra versenybe szálljanak.

Miután 2022-ben számos nyugati autógyártó, mint például a Renault, Volkswagen, Nissan és Mercedes, elhagyta Oroszországot, sokan abban a reményben éltek, hogy a politikai feszültségek csökkenésével újra visszatérhetnek a piacra. Azonban a jelenlegi körülmények egyértelművé tették, hogy a visszatérés nem csupán komplikált, hanem szinte lehetetlen küldetésnek tűnik.

Az orosz kormány szándéka nem a múltbeli állapotok helyreállítása, hanem egy innovatív, hazai gyártásra és keleti, főként kínai partnerségekre építő autóipar fejlesztése.

A Renault 2022-ben mindössze egy rubelért adta el oroszországi érdekeltségét, az Avtovazt. Az orosz autógyártó állítása szerint azonban, ha a francia cég úgy döntene, hogy visszatér, akkor több mint 112,5 milliárd rubelt (körülbelül 1,37 milliárd dollárt) kellene kifizetnie, hogy fedezze azóta végrehajtott beruházásokat és fejlesztéseket. Bár a Renault hivatalosan nem zárta ki a visszatérést, jelenleg nem is tervezik azt, és ezzel nem állnak egyedül a piacon.

A nyugati brandek dominanciáját mára a kínai gyártók vették át, akik nemcsak hogy elfoglalták a helyüket, hanem sikeresen megszilárdították pozíciójukat is. Míg 2022 előtt a kínai termelők piaci részesedése az orosz piacon még 10 százalék alatt volt, mostanra ez a szám már 50 százalékot is meghaladja. Olyan cégek, mint a Chery, Geely és Haval, rendkívül gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre, és ügyesen kihasználták a piacon tátongó űrt a helyi gyártás, a kormányzati támogatások és a versenyképes árképzés révén.

A Mercedes, Nissan vagy Volkswagen számára a verseny gyakorlatilag lehetetlen lenne a jelenlegi körülmények között - mondják iparági szakértők.

A Kreml üzenete világosan megfogalmazódik: azok a vállalatok, amelyek drámai módon távoztak, ne reménykedjenek kedvező feltételek melletti visszatérésben. Vlagyimir Putyin márciusban figyelmeztetett erre: "Aki becsapta maga mögött az ajtót, az ne várja, hogy olcsón visszatérhet."

Emellett a pénzügyminisztérium és a jegybank is jelezte: egyetlen külföldi autóipari vállalat sem adott be hivatalos kérelmet a visszatérésre. Ha meg is tennék, komoly feltételekkel kellene szembenézniük - kötelező helyi gyártás, kutatás-fejlesztés és technológia-megosztás formájában.

A nyugati vállalatokat komoly kihívások elé állítja az orosz piacon tapasztalható hatalmas bürokrácia, az újonnan bevezetett jogszabályok, valamint a reputációs kockázatok. Azok a cégek, amelyek korábban a visszavásárlási lehetőséggel távoztak, most kénytelenek szembesülni azzal, hogy új "belépési díjakat" kell fizetniük, vagy csak vegyesvállalati formában működhetnek, ahol az ellenőrzésük korlátozott. Iparági források szerint a jelenlegi körülmények között 2027 előtt valószínűtlen, hogy bármelyik nyugati autógyártó visszatérne a piacra – állítja a Reuters.

Related posts