Elképesztő, de tényleg olcsó családi Tesla? Hát, nem éppen úgy tűnik! Elon Musk igazán izgalmas kapufákat rúgott, amikor a megfizethető elektromos autók világáról beszélt. A várakozások és a valóság között feszülő ellentét pedig csak tovább fokozza az érd


Elon Muskról elmondható, hogy Háry János vagy Donald Trump legjobb tanítványa a nagyotmondás tudományában. Abban is hasonlít híres elődeire, hogy egy nagy színjáték főszereplője.

"Az önvezetés megvalósításáról szóló előrejelzéseim a múltban optimisták voltak" - ismerte el Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója egy őszinte pillanatában 2023-ban egy befektetői konferencián. "Én vagyok a kisfiú, aki FSD-t (full self driving) kiáltott."

Erőltetett hasonlattal: az hagyján, hogy farkast kiáltott, amikor nyoma sem volt a farkasnak, de hányszor megtette ezt - vezette fel a dúsgazdag cégvezető nagyot mondásainak listázását a Wired technológiai magazin. A bevezetőhöz tartozik Musk legújabb "álma", miszerint a Tesla a világ vezető robotgyártó vállalata lesz. Ez szerinte a boldogságot hozhatja el az emberek életében. Ezt az idei teslás befektetői konferencián mondta, amelyen cégének szabadesésben lévő autóértékesítéseit átmeneti ellenszélnek minősítette. Később rátett egy lapáttal és a még nem is létező robotokról úgy beszélt, mint amelyekre kimeríthetetlen piaci kereslet lesz. Több tíz millió robot gyártását vizionálta. Musk ugyan a nem teljesített ígéretek hosszú sorozatáról ismert, de a befektetők újra és újra beveszik, amit mond.

A Wired magazin munkatársai által készített listán szerepel a Tesla Secret Master Plan nevű terv. 2006-ban Elon Musk azt ígérte, hogy a villanyautó-gyártó széles modellpalettát fog kínálni a vásárlóknak. Ezen belül lesz egy megfizethető árú családi autó is. A Master Plan, Part Deux dokumentumban, ami tíz évvel később, 2016-ban készült, a cégvezető elismerte, hogy nem fejlesztették ki az olcsó családi autót, de hozzátette, hogy továbbra is ez a terv.

Majdnem egy évtizeddel később, 2025 januárjában Elon Musk bejelentette, hogy a Tesla megfizethető modelljének gyártása 2025 második felében indulhat el. Azonban áprilisban a Reuters arról számolt be, hogy a családi autó olcsó változatának gyártási tervei meghiúsultak. Musk erre reagálva keményen bírálta a hírügynökséget, és hazugsággal vádolta őket.

A Reuters visszavágásában hangsúlyozta, hogy a hír egyetlen elemével kapcsolatban sem találtak bizonyítékot a pontatlanságra. A Tesla körüli informátorok pedig elárulták a hírügynökségnek, hogy "Elon utasítása alapján minden energiát a robotaxi projekt megvalósítására kell összpontosítani".

A hyperloop egy futurisztikus elképzelés a vasúti tömegközlekedés átalakítására, ahol az utasokat szállító kapszulák egy vákuumcsőben közlekednek, a hajtást pedig egy lineáris villanymotor biztosítja. Elon Musk 2013-ban, amikor még nem volt részesedése olyan cégekben, amelyek ezzel a technológiával foglalkoztak, bemutatta a Hyperloop Alpha című, 58 oldalas tanulmányát. Bár a hyperloop koncepciója 2023-ra háttérbe szorult, Musk 2022-ben még mindig arról beszélt, hogy egy ilyen csővasút megépítése lehetővé tenné a Boston és New York közötti utazást mindössze fél óra alatt. Ezen kívül a Virgin Hyperloop 450 millió dollárt gyűjtött össze befektetőktől, hogy egy utasokkal végzett kísérletet végezzen, amely során a tesztszerelvény 170 km/h-s sebességet ért volna el.

Musk föld alatti Concord repülőt vizionált. Később Walter Isaacson, a Muskról szóló 2023-ban megjelent monográfia szerzője azt mondta, hogy a cégvezető elárulta neki, mi járt a fejében. Gyűlölte a kaliforniai gyorsvasút tervét, abban bízott, hogy ennek létrehozását meg lehet fúrni valamiféleképpen.

A Tesla 2013-ban egy új vezetőt bízott meg az önvezető autók fejlesztésének irányításával. Elon Musk akkor kijelentette, hogy "úgy gondolom, két éven belül elérjük a teljesen autonóm vezetést." 2015 októberében a célidőt három évre módosította, majd decemberben két évre csökkentette az ígéretét. 2016 júniusában a technológia fejlesztéséről beszélve azt állította, hogy az önvezetés már megoldott problémának számít. 2018 novemberében egy interjúban arról nyilatkozott, hogy a teljesen autonóm autók egy éven belül megjelenhetnek az utakon, majd 2019-ben 2020 végére ígérte ezt a lehetőséget. Visszatekintve 2016-ra, Musk azt mondta, hogy 2017 végére az elektromos autók képesek lesznek Los Angelesből New Yorkba teljesen önállóan közlekedni, és amikor a vezető kiszáll, az autó automatikusan leparkol. Az akkutöltéshez pedig egy kígyószerű eszközt terveztek, amelyhez a vezetőnek nem kell hozzáérnie. Ezt az elképzelést 2017 áprilisában is megerősítette.

Ebben az évben Musk átment Verne Gyulába. Például olyan föld alatti dugómentes úthálózatról fantáziált, amelyben 200 km/h-s sebességgel döngethetnek az autók. A ki- és belépést liftekkel oldanák meg. Végül Las Vegasban épült egy ilyen alagút, amelynek hossza két és fél kilométer, és dugók idején 20 km/h-ra lassul a közlekedés tempója.

Elon Musk 2016-ban létrehozta a Neuralink nevű vállalatot, amelynek célja az emberi agy és a mesterséges intelligencia összekapcsolása. Az első agyi implantátumok kifejlesztését 2017-re ígérte, négy éven belül. Azonban csak 2024-ben kezdődtek el az első emberi kísérletek. Számos tudós aggodalmát fejezte ki, mivel a projekt részletei és a kísérletek körülményei még mindig homályban maradnak.

Az évezred második évtizede számos izgalmas ígéretet tartogatott számunkra. 2021 januárjában Elon Musk azt nyilatkozta, hogy a Level 4-es önvezetési technológia nagy valószínűséggel a következő évben elkészül. Az idő múlásával, 2023-ban pedig úgy fogalmazott, hogy a teljes önvezetés megvalósítása az adott év során esedékes lehet. A robotaxi koncepcióját 2019-ben, 2020-ra ígérte, egymillió taxival a jövő képzeletbeli flottájában, majd 2025 áprilisi időpontban már a májusi bemutatóról beszélt.

Ezeket a meséket követően a nagy mesemondó víziója életre kelt egy különleges robotbarátról, aki nem csupán a házimunkát végzi el, hanem leviszi a kutyát sétálni, bébiszitterként is megállja a helyét, vagy akár a futószalagok mellé áll, hogy segítsen az embereknek. A lehetőségek tárháza szinte végtelen. A Tesla "remélhetőleg" még idén öt ezer, Optimus névre keresztelt ilyen robotot dob piacra.

Később azt mondta, hogy jövőre már 50 ezer Optimus készülhet, majd ugyanebben a beszédében már évi 100 ezres termelést vizionált. Aztán azzal pontosított, hogy a ritka fémek kínai importjának korlátozottsága miatt módosulhat a terv. Az Optimus bemutatójának nincs határideje.

Related posts