A FIA első áldozata már megérkezett: a tervek szerint 16 millió forintnak megfelelő pénzbírságot róna ki.


George Russell, a Mercedes Formula-1-es versenyzője, úgy tűnik, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) első "áldozataként" léphet színre, miután súlyos káromkodás miatt pénzbírságot szabtak ki rá - ráadásul nem is elhanyagolható összegben.

2025. február 26-28. között zajlott le az idény előtti teszt a Bahreini Nagydíj otthonául szolgáló szahíri pályán. Ez volt az első alkalom, hogy csaknem két és fél hónap után újra láthattuk a húszfős mezőnyt a pályán, ráadásul egy megújult felállásban.

A jól megszokott "csapatok" dinamikája izgalmas fordulatokat vett Bahreinben, hiszen több új arc is megjelent a színen. A csapatok pilótapárosai is jelentős átalakuláson mentek keresztül. Kezdjük azzal, hogy a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton 12 év után búcsút intett a Mercedesnek, és a Ferrari volánja mögé ült. Esteban Ocon pedig az Alpine-t cserélte le a Haasra, míg a címvédő Max Verstappen új csapattársat kapott Liam Lawson személyében. De nézzük meg részletesebben az egyes csapatok átalakulását!

A címvédő McLaren nem változtatott győztes felállásán, így Oscar Piastri és Lando Norris továbbra is együtt versenyeznek. A Ferrari csapatánál Charles Leclerc, aki már a hetedik szezonját kezdi, Carlos Sainz helyére a háromszoros világbajnok Lewis Hamilton mellett kapott lehetőséget. A Red Bullnál Sergio Pérez helyét az új-zélandi Lawson vette át, így már ő a csapat második számú pilótája. George Russell mellé, aki eddig rekorder volt, az ifjú tehetség, a 18 éves Kimi Antonelli érkezett, akit gyakran Verstappen fiatal megfelelőjeként emlegetnek. Az Aston Martin párosa, Lance Stroll és Fernando Alonso pedig változatlanul együttműködik a következő szezonban is.

Az Alpine-nál Pierre Gasly-hoz Jack Doohan csatlakozott, a Red Bull fiókcsapatánál, az - ismét új néven futó - Racing Bullsnál Cunoda Júki és Isack Hadjar küzd majd a pontokért. A Williams nagyot igazolt Carlos Sainz személyében, aki Alexander Albon társa immáron , míg a 2026-tól Audiként működő Kick Sauber új párossal, Nico Hülkenberggel és a Formula-2-es bajnokkal, Gabriel Bortoletóval vág neki az új idénynek. Valamint régi-új arcot is köszönthettünk a Haasnál, Oliver Bearmant, aki korábban már beugrott Sainz helyére a Ferrarihoz, illetve az amerikai istállónál is megmutathatta már magát.

Norris dominálta a tesztelés első napját, míg honfitársa, Russell a Mercedes volánjánál a második helyet tudhatta magáénak. A négyszeres világbajnok Verstappen szorosan követte őket, egyre inkább formába lendülve. Hamilton, a Ferrari pilótájaként, visszafogottabb teljesítményt nyújtott, hiszen a negyvenéves klasszis csupán a 13. helyen zárta a teszt nyitónapját, ami nem éppen az elvárásoknak megfelelően alakult.

A húsz pilóta mindannyian megjelentek a szokatlanul hűvös időjárásban zajló gyakorláson, és mindannyian kihozták magukból a maximumot a száguldó cirkusz színpadán. Szerdán összesen több mint 650 kört teljesítettek, a legaktívabb pedig Ocon volt, aki 88 kört futott. Ezzel szemben Stroll a legkevesebb távot tette meg.

A délutáni etap előbb áramkimaradás miatt félbeszakadt, így hosszabbra is nyúlt a gyakorlás. Megérte várni, Leclerc, Russell, Norris és Gasly is felülmúlta a délelőtti leggyorsabb körét - amelyet még az újonc olasz, Antonelli jegyzett.

Nem kellett sokáig várni az első komolyabb bakira sem: délután, a négyes kanyar kijáratánál Hadjar autója megpördült, de szerencsére sikerült folytatnia a gyakorlást. A figyelem középpontjába azonban nem Norris vagy a McLaren került, hanem Russell. A brit versenyző lehet az első F1-es pilóta, aki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) frissen bevezetett káromkodási szabályzata miatt pénzbírságot kaphat. A Mercedes versenyzője egy interjú során ugyanis "vállalhatatlan" kifejezést használt, amely erkölcsi kárt okozott a szövetségnek.

A rutinos versenyző a Viaplay-nek beszélt a délutáni áramszünetről, amikor is úgy fogalmazott, hogy

A francba, teljes sötétség van!

Russell káromkodásáért negyvenezer euró, átszámítva több, mint 16 millió forintos pénzbüntetést kaphat, amennyiben úgy ítélik meg a fejesek, hogy

A korábban említett pénzbírság kizárólag az első szabálysértés esetén alkalmazandó. Ezt követően, ha valaki harmadszor is elköveti a vétséget, a büntetés 120 ezer euróra, azaz körülbelül 48 millió forintra nő. A versenyzőknek emellett számolniuk kell a pontlevonással is, sőt, akár egy hónapos eltiltást is kaphatnak.

A szövetség elnöke, Ben Sulayem korábban többször is hangsúlyozta, hogy a versenyzőknek példaképként kellene viselkedniük, figyelembe véve a sportág egyre fiatalabb nézőit. Ennek érdekében vált szükségessé, hogy az FIA bevezessen egy olyan szigorú szabályozást, amely segít kordában tartani a pilóták viselkedését. Nem meglepő, hogy ez a döntés óriási felháborodást váltott ki a száguldó cirkusz világában: Verstappen, Alex Albon és Russell mindannyian kifejezték nemtetszésüket a szabály bevezetése miatt, és úgy tűnik, hogy az érintettek nem igazán értették meg a helyzet mögötti szándékot...

A csütörtök reggeli folytatásra a versenyzők számára nem éppen ideális körülmények alakultak ki: a levegő hőmérséklete mindössze 13, míg az aszfalt 15 Celsius-fok körül mozgott. Ez azonban csupán a kisebbik probléma volt. A komolyabb gondot az éjszakai eső okozta, amely miatt a pálya, amelyet már "felgumizott" állapotban vártak, gyakorlatilag használhatatlanná vált. Mivel a csapatok a sivatag száraz viszonyaira készültek, csupán két alakulat – az Aston Martin és a Haas – hozott magával nedves időjárásra alkalmas gumikat. A többieknek viszont a rendelkezésre álló slick abroncsokkal kellett beérniük, ami igencsak megnehezítette a helyzetüket.

A Williams legújabb szerzeménye, a spanyol Sainz, a tesztelés második napján nemcsak hogy megállta a helyét, hanem kiemelkedett a mezőnyből. A reggeli szakaszt a hétszeres világbajnok brit Lewis Hamilton zárta az élen, de a délután folyamán Sainz 31 ezreddel megelőzte őt. Hamilton a körözésekről beszélve elárulta, hogy már most "nagyon élvezte" a versenyzést, ami ígéretes kezdetet jelent a csapat számára.

Sainz folyamatosan javította a köridőit, először 1:29.366-ot, majd 1:29.348-at futott, ezzel csupán 0,03 másodpercre megközelítette Hamilton délelőtti legjobbját. Miután a spanyol pilóta átvette a vezetést az időmérőn, alig akadt lehetőség a kihívásra, hiszen a csapatok többsége a versenyszimulációkra összpontosított. Sainz is így döntött, és a kiemelkedő köre után egy hosszabb táv teljesítésére készült.

Lando Norris az utolsó tizenöt percben igyekezett megelőzni egykori McLaren-csapattársát, de Sainz remek középső szektorának köszönhetően nem tudta túlszárnyalni őt. Így a spanyol versenyző megőrizte vezető pozícióját, ráadásul a nap legjobb körét futotta, 127-es idővel. Érdekes, hogy tavaly ilyenkor, szintén a második napon, Sainz volt a leggyorsabb, akkoriban még az olasz csapat színeiben versenyezve.

A bahreini időjárás immáron szebbik arcát mutatta, előbújt a nap, aminek köszönhetően húsz fok felett is tetőzött az aszfalt hőmérséklete.

Russell végzett az élen a zárónapon, nem mellesleg sikerült megelőznie a címvédőt, aki a a Mercedeses utolsó köréig vezette az etapot, annak ellenére is, hogy többször is panaszkodott az autó egyensúlyára. A képzeletbeli dobogó alsó fokára Albon állhatott fel, aki 137 megtett körével a nagy legszorgalmasabb versenyzője lett. Sainzot viszont nem lehetett leszítani a trónról, a spanyol csütörtöki legjobb körét nem bírták felülmúlni.

Lewis Hamilton nem találta meg a ritmust, a hatodik helyen fejezte be a tesztet, miután Piastri, és Gasly is gyorsabb volt a Ferrari brit pilótájánál.

A teszt során számos kihívással kellett szembenézni: délelőtt először egy üvegpanel zuhant le a boxutca faláról, éppen az egyik bírói állás közelében, ami miatt sürgősen takarítani kellett az aszfaltot a célegyenesben. Délután pedig egy busz parkolt az egyik kanyarban a menekülőútnál, ami piros zászlós megszakítást eredményezett.

A zárónapon Hadjar kiemelkedett a mezőnyből 73 körével, míg a legkisebb távot Bortoleto jegyezte, aki csupán 35 kört teljesített.

Related posts