Egyre több magyar munkavállaló választja, hogy fizetése egy részét ebben a formában kapja meg: ez a tendencia folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend - Pénzcentrum.


Egy friss kutatásból kiderült, hogy a cafeteria átlagos éves bruttó keretösszege 454 429 forintra nőtt dolgozóként, de ebben cégméret, árbevétel és működési terület alapján is elég nagy szórás mutatkozik. A leggyakoribb cafeteria-elem továbbra is a SZÉP kártya, és az is látszik, hogy ahol részben vagy teljesen kiszervezik a folyamatokat külső szolgáltatónak, ott átlagosan kettővel több, azaz legalább 7-féle juttatás érhető el a munkavállalók számára.

A Prohuman az Országos Cafeteria Felmérés keretében 2024-ben is alaposan felmérte az aktuális cafeteria trendeket. A kutatás során 198 vállalat kapcsolódott be, ezzel széles spektrumot képviselve a hazai munkáltatói szektorban. Kiemelkedően sok résztvevő érkezett az ipari ágazatból, ahol a jármű-, gép-, gyógyszer- és elektronikai ipar a GDP jelentős hányadát termeli, és ezek a cégek általában számottevő munkaerőt foglalkoztatnak. A minta összetétele szempontjából a kis- és középvállalkozások, valamint a nagyvállalatok aránya szinte kiegyenlített, az átlagos létszám 867 fő, míg a medián 283 fő körül mozog.

Göndöcs Viktor, a Prohuman Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az eredmények azt mutatják, hogy a vállalatok egyre tudatosabban használják a béren kívüli juttatásokat a munkavállalók motivációjára és megtartására. A cafeteria keretösszeg növekedése jól tükrözi azt a törekvést, hogy a cégek a versenyképességük megőrzése érdekében folyamatosan fejlesszék juttatási csomagjaikat. "A változatos cafeteria-elemek biztosítása, különösen ott, ahol külső HR szolgáltatóknak szervezik ki ezt a tevékenységet, lehetőséget ad a munkáltatóknak, hogy a munkavállalói igényekhez igazodó, rugalmas juttatásokat kínáljanak" - mondta.

A felmérés legfontosabb tanulsága az, hogy a béren kívüli juttatások rendkívüli népszerűségnek örvendenek. A vizsgált cégek csupán 5%-ánál nem található semmilyen juttatás a béren felül, és ezek közül 60% egyáltalán nem tervezte a bevezetésüket az adatgyűjtés időpontjában. A vállalatok körülbelül fele választható elemekből álló cafeteria rendszert kínál a munkavállalóiknak. A legfőbb indok, amiért a cégek a cafeteria mellett döntenek, a dolgozói motiváció növelése, amelyet a válaszadók 85%-a említett. Emellett a cégek kétharmada legalább kétévente értékeli a rendszer hatékonyságát, valamint a munkavállalói elégedettséget.

Ötből négy vállalkozás bruttó összegben határozza meg az éves cafeteria keretet. Annak átlagos nagysága az idén 454 429 forintra rúgott, ami 51 745 forintos, vagyis közel 13%-os emelkedés 2023-hoz képest.

Ezen a területen jelentős eltérések figyelhetők meg a cégek mérete, árbevétele és működési területe alapján: a kifizetések 120 000 és 900 000 forint között változtak. A medián érték 450 000 forint, ami azt jelenti, hogy a megkérdezett vállalatok munkavállalóinak fele ennél alacsonyabb, a másik fele pedig ennél magasabb összegű juttatásban részesült. A jövő évi kilátásokkal kapcsolatban a válaszadó cégek 28%-a várhatóan emeli a keretösszeget, míg a fennmaradó 72% nem tervez ilyen irányú változtatást.

A válaszadó cégeknél átlagosan 5,8 elem szerepel a juttatási rendszerben (tavaly 5,4 volt ez az érték), de a szórás itt is meglehetősen nagy: van olyan vállalkozás, ahol csak két elem van, de olyan is, ahol több mint 16-féle szolgáltatás közül lehet választani. Azok a vállalatok, amelyek házon belül kezelik a cafeteriát, átlagosan 5 juttatási elemmel működnek, míg ahol részben vagy teljesen kiszervezik a folyamatokat külső HR-szolgáltatónak, ott átlagosan kettővel több, azaz 7 elem érhető el a munkavállalók számára. A leggyakrabban biztosított elem továbbra is a SZÉP kártya, azt követi a bölcsődei- és óvodai támogatás, illetve a készpénzbeli megváltás. A SZÉP kártya már 2023-ban is népszerű volt, de pozitív fejlemény, hogy azon kívül szinte minden juttatási típus gyakorisága jelentősen nőtt, különösen látványos volt az emelkedés az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári tagság támogatásában.

A kitöltő vállalatok 87%-a részesíti fix juttatásokban a dolgozóit. Az ilyen csomagokban ugyancsak a SZÉP kártya viszi a prímet (64%), ezt követi a mobiltelefon- a cégesautó-használat, ami a cégek harmadára jellemző. A negyedik helyen a laptophasználat áll (27%), kedvelt még az egészségbiztosítás és a nyelvi képzés is, ezeket a cégek közel negyede biztosítja. Sok cég támogatja az egészség megőrzését is olyan kezdeményezésekkel, mint a gyümölcsnap (37%), az irodai növények (33%) és sportolás támogatása (27%).

A megkérdezettek több mint kétharmada valamilyen élményalapú juttatást kínál munkavállalóinak. A legkedveltebb lehetőségek közé tartoznak a csapatépítő programok, amelyek a válaszadók 67%-ánál népszerűek, valamint az ingyenes italok, amelyeket 53% említett. Ezen kívül a különböző alkalmakra, mint nőnap, Mikulás vagy karácsony, adott ajándékok is fontos szerepet játszanak, hiszen a válaszadók felénél jelen vannak. A kutyabarát iroda koncepciója 12%-nál valósult meg, és hasonló arányban nyújtanak extra szabadságot a munkavállalóknak.

Related posts