Oroszország egyedülálló munkacsoportot delegált a Kercsi-szoros területére. | 24.


Különleges munkacsoportot küldött Oroszország a Fekete-tenger melletti Krasznodari határterületre, a múlt hónap óta terjedő olajkiömlés miatt - számolt be róla az AP.

December közepén jelentős mennyiségű olaj került a Fekete-tenger és az Azovi-tenger közötti Kercsi-szorosba, miután két orosz tankerhajó baleset következtében szivárogni kezdett. Ez a súlyos ökológiai katasztrófa komoly aggodalmakat vetett fel a térség környezeti állapotával kapcsolatban. Vlagyimir Putyin elnök az eseményt az utóbbi évek legnagyobb környezetvédelmi kihívásaként jellemezte, és arra kérte a hatóságokat, hogy fokozott erőfeszítéseket tegyenek a helyzet kezelésére és a károk minimalizálására.

Ezt követően megalakult egy különleges munkacsoport, amelynek tagja Alekszandr Kurenkov, a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős miniszter is. Kurenkov tájékoztatása szerint a legkritikusabb állapot Tamany kikötőjénél tapasztalható, ahol a sérült Volgonyeft-239 tankerből még mindig szivárog az olaj. A csoport tervei között szerepel, hogy a hajó tatjában lévő maradék olajat kiszivattyúzzák. A minisztérium hivatalos közleménye szerint az olajkiömlés kezdete óta már körülbelül 150 ezer tonna szennyezett homokot és földet gyűjtöttek össze a helyszínen.

Mindeközben Heorhij Tihij, az ukrán külügyminisztérium szóvivője azzal vádolta az orosz vezetést, hogy csak azután kezdett el foglalkozni az üggyel, miután az már olyan méreteket öltött, hogy lehetetlen lenne eltussolni. A Greenpeace szerint 3000 tonna mazut típusú nehézolaj szivároghatott a tengerbe, a szennyezés elérte a Kercsi-szorostól 145 kilométerre található bergyanszki földnyelvet, valamint a 250 kilométerre fekvő Szevasztopol partjait is.

A két tanker december 15-én súlyos balesetet szenvedett a Kercsi-szorosnál, amelyet a szélsőséges időjárási viszonyok idéztek elő. A Volgonyefty-212 gyakorlatilag kettészakadt az extrém hullámzás következtében, míg a Volgonyeft-239 a tomboló víz miatt zátonyra futott. A mentőcsapatok sikeresen kimentették a Volgonyefty-212 11 fős legénységét, de sajnos a Volgonyeft-239 esetében egy ember életét vesztette a 13 fős személyzetből. Az előzetes jelentések szerint a két hajó fedélzetén összesen körülbelül 9200 tonna kőolajszármazék volt, ami további aggodalmakat vet fel a környezeti károk miatt.

A megszállt Krímet Oroszországtól elválasztó Kercsi-szoros stratégiailag kiemelt fontosságú, a helyi, globális jelentőségű hajózási útvonal átjárást biztosít az Azovi-tenger és a Fekete-tenger között. Nem véletlen, hogy a 2014 óta zajló, 2022-ben az ukrajnai invázióval kicsúcsosodó orosz-ukrán konfliktus kiemelt területéről van szó.

Related posts