Kompetenciamérések: évről évre csökken a diákok teljesítménye.


A 2023-as év eredményei szerint a 6. évfolyamos diákok átlagosan 1432 képességpontot gyűjtöttek össze, ami 43 ponttal elmarad a tavalyi, nem túl kedvező teljesítménytől. Érdemes megjegyezni, hogy a 2022-es eredmény is csökkent, hiszen 6 ponttal gyengébb volt az azt megelőző évhez viszonyítva.

A 8. évfolyamosok 2023-ban 22 képességpontot veszítettek, így összesen 1513 pontot értek el, a 10. évfolyamon pedig 17 pontot rontottak az előző évi eredményekhez képest, így összesen 1583 pontot szereztek a tanulók.

Bár az országos átlagok az előző évhez képest gyengébben alakult, vannak területek, ahol a tanulók felül tudták múlni azt pár ponttal. Alapvetően az látszik, hogy régiónként változóak az eredmények, általánosságban a diákok jobban teljesítettek a fővárosban és nyugat-magyarországi vármegyékben, mint az északiakban. Hozzá kell tenni viszont, hogy ezzel csak az országos átlagot múlták felül, az eredményt még így is a gyenge kategóriába sorolják.

Az, hogy miért romlanak minden évben a tendenciák, az sok szemponton múlhat. Sok esetben a gyerekek a túlterheltség miatt teljesítenek gyengébben, hiszen az utóbbi időben megnövelték a kompetenciamérések számát, amire egy korábbi interjúnkban Miklós György, a Szülői Hang egyik alapítója is rámutatott.

Fontos megemlíteni, hogy 2022 óta a felmérések digitális formában zajlanak, ami hozzájárulhat az egyes régiók teljesítménybeli eltéréseihez. Továbbá 2023-ban a tesztek lebonyolításának módja, külalakja és kiértékelési folyamata is átalakult. Ezen kívül nem elhanyagolható tényező, hogy a tesztek kitöltésében jelentős zökkenőket okozhat, ha a rendszer leáll, vagy nem megfelelően végzi el a feladatok betöltését, ami megnehezíti a megoldásokat.

A kormány a március 1-jétől életbe lépő kompetenciamérések osztályozásától azt reméli, hogy az eredmények drámai javulásnak indulnak. Ennek egyik fő indoka, hogy a diákoknak komolyan kell venniük a felmérést, hiszen a megszerzett jegyek a középiskolai felvételi eljárásába is beleszámítanak. Azonban arról, hogy miként alakul majd a felmérések eredményeinek jegyre váltása, egyelőre nem közöltek konkrét információkat. Ezzel szemben sokan kritikával illetik a kormány döntését, és bátran kifejezik ellenérzéseiket.

A kompetenciamérés olyan eszköz, amely lehetővé teszi az iskolák számára, hogy összehasonlítsák teljesítményüket, és betekintést nyerjenek abba, mely területeken szükséges a fejlődés. Azonban véleményem szerint ezek a mérések nem alkalmasak arra, hogy az egyes tanulók eredményeit csupán osztályzatok formájában értékeljék. Az a gondolat, hogy egy négyes osztályzat matematikából minden intézményben azonos jelentéssel bír, csupán illúzió – fogalmazott Pálinkás József, akadémikus, aki korábban a Magyar Tudományos Akadémia elnöke volt, valamint az első Orbán-kormány oktatási minisztere. E szavakat a kormány rendelettervezetéről tett nyilatkozatában mondta el a Népszavának.

Related posts