Átalakított baromfiszállítás: Az állatok jóléte mellett a környezet és a gazdasági stabilitás is veszélybe kerülne - Agrotrend

Ha megvalósulnának az EU tervezett változtatásai az állatszállítási szabályozások terén, az környezetszennyezőbb és gazdaságtalanabb helyzetet eredményezne, ráadásul az állategészségügyi szempontok is súlyosbítanák a problémát. Bár a céljaik ennek ellentmondanak, a baromfiszállítás körülményei kétségtelenül kedvezőtlenebbé válnának.
A baromfifajok esetében nem várható, hogy az Európai Tanács által javasolt módosítások az állatok szállítása során és az ahhoz kapcsolódó védelem terén magasabb szintű jólétet biztosítanak - állítja a PVSGE, amely egy állatorvosokat tömörítő szakmai szervezet. A PVSGE alaposan megvizsgálta, milyen következményekkel járhat a baromfiszállítás szabályainak tervezett módosítása. Ez a szervezet több mint 50 éves múltra tekint vissza, és 23 ország közel 90 európai baromfi-állatorvosa alkotja, akik között állami állatorvosok nem lehetnek tagok.
Az állatok szállítása intrinszikusan megterhelő élmény, hiszen ilyenkor kiszakítják őket a megszokott környezetükből, és baromfikat szállító "rekeszekbe" helyezik őket. Ezen felül számos ismeretlen inger is éri őket, ami tovább fokozza a stressz szintet. A tervezetet véleményező szakemberek hangsúlyozzák, hogy a stressz csökkentésének mértéke, valamint a negatív következmények mérséklése szempontjából kulcsfontosságú mutató a szállított baromfi esetében a „Dead on Arrival” (DOA), azaz az érkezéskor elhullott állatok aránya.
Kiemelik, hogy a húscsirkék szállítása során, a jelenlegi módszerek alkalmazásával, az EU-ban rendkívül alacsonyra csökkent az elhullások és sérülések aránya. Ez különösen figyelemre méltó, hiszen a legnagyobb mennyiségű húscsirke esetén is így van.
A szervezet számos olyan javaslatot emelt ki, amelyek nemcsak hogy nem biztos, hogy hozzájárulnak a jólét növeléséhez, de egyértelműen kedvezőtlen hatással vannak az EU baromfitermelésének versenyképességére és a gazdasági, társadalmi, valamint környezeti fenntarthatóságára is. Pedig a cél éppen az lenne, hogy ezeket a területeket a lehető legmagasabb szintre emeljük.
A magasabb szintű állatjólét mellett
lenne kívánatos, ahogyan azt a Farm to Fork stratégia meghatározza.
A PVSGE álláspontja szerint sajnálatos módon a konkrét javaslatok közül egyesek nem képesek elérni az eredeti célkitűzéseiket. Ennek következtében nemcsak hogy csökken a gazdasági és környezeti fenntarthatóság, de a szállított állatok jólétének javulása sem biztosított.
A bizottság javaslatai szorosan összefonódnak az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) ajánlásaival. Különösen az utazási idő korlátozása, a helyigény növelése és a legmagasabb hőmérsékletek meghatározása tűnik a legfontosabb tényezőknek. Az állatorvosok szövetsége a közelmúltban német és brit kutatásokra hivatkozva megjegyezte, hogy a szállítási állománysűrűség nem mutatott számottevő hatást a DOA (Dead on Arrival) értékére. Ezzel szemben a csökkentett állatsűrűség miatt a madarak nem tudtak stabilan "megkapaszkodni" a helyükön, ami ütközésekhez vezetett, és ennek következtében sérülések és stressz lépett fel.
A tervezett előírás, amely azt írja elő, hogy az állatok szállítóeszközre történő rakodását állatorvosnak kellene felügyelnie, sokak szerint teljesíthetetlen. Az Európai Unió területén ugyanis jelentős hiány mutatkozik az állatorvosokból, különösen a baromfikkal kapcsolatos szakterületen. Ezért a szakmai szervezet véleménye szerint irreális és aránytalan elvárás, hogy minden egyes rakodás során kötelező legyen az állatorvosi felügyelet. Javasolják, hogy a cégek saját munkatársaikat képezzék ki a be- és kirakodási feladatok ellátására, így biztosítva a szükséges szakmai tudást anélkül, hogy állatorvosok állandó jelenlétére lenne szükség.
A szakmai szervezet nem érti, miért szükséges jogszabályi keretek között meghatározni a felnőtt madarak maximális 12 órás utazási idejét. Miközben az ólakban – a petefészek stimulációjának megakadályozása érdekében – 16 órát töltenek sötétben, takarmány és víz nélkül, amire már hozzászoktak. Ráadásul ezek a maximális szállítási időkorlátok számos baromfiszállítmány esetében az EU-n belül nem is tűnnek praktikusnak.
Az Európai Unióban a naposcsibék szállítási elhalálozási aránya meglehetősen alacsony, még a hosszabb utazások során is. Ennek ellenére, bár a rövidebb menetidők előnyét elismerik, a szabályok módosítását nem tartják indokoltnak. Sőt, a jelenlegi maximális szállítási idő csökkentése várhatóan jelentős hatással lenne az európai baromfiipar fenntarthatóságára. Hasonló aggodalmak merülnek fel a tojótyúkok szállítási idejének korlátozása kapcsán is.