Az európai autógyártók végre megnyugodhatnak.


Az európai autógyártók eltökéltek a zéró kibocsátású közlekedés irányába, hiszen már több száz milliárd eurót fordítottak az átállásra. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy ésszerűbb szabályozási kereteket kapjanak. E téren most részben előrelépés történt.

Az Európai Autógyártók Szövetsége, más néven ACEA, lelkesen fogadta az Európai Bizottság által március 5-én bemutatott új akciótervet. A leglényegesebb hír az európai autógyártók számára, hogy a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorítása az idei év helyett csupán 2027-től lép életbe a személyautók vonatkozásában.

A közlemény alapján megállapítható, hogy az európai járműgyártók elkötelezettek a zéró kibocsátású mobilitás iránt, hiszen már több száz milliárd eurót invesztáltak az átállás elősegítésébe. Ugyanakkor a piaci trendek azt jelzik, hogy a gyártók önállóan nem képesek az uniós szabályozás által előírt ütemben végrehajtani ezt az átmenetet. Szükség van ambiciózus intézkedésekre, amelyek célja az infrastruktúra fejlesztése, a kereslet serkentése, valamint a gyártási költségek csökkentése az autók, kisteherautók, teherautók és buszok terén.

Sigrid de Vries, az ACEA vezetője kifejtette: "Számos ígéretes lépést vázoltak fel az infrastruktúra fejlesztése és a nulla kibocsátású nehézgépjárművek elterjedésének elősegítése érdekében. Ugyanakkor ebben a járműszegmensben továbbra is hiányzik a határozott elköteleződés a szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálata iránt."

Az ACEA készen áll a párbeszéd folytatására az Európai Bizottsággal egy átfogó, hosszú távú szén-dioxid-mentesítési stratégia kialakítása és egy rugalmasabb, versenyképesebb és fenntarthatóbb európai autóipar biztosítása érdekében - zárul a szövetség közleménye.

Az Európai Bizottság álláspontja szerint a kiszámíthatóságot jelentősen erősíti, hogy a 2035-re kitűzött zéró emissziós célok továbbra is érvényben maradnak. Ez a jövőbeli irányvonal egy stabil alapot teremt a járműgyártók számára, lehetővé téve számukra, hogy ehhez a célhoz igazodjanak. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a bizottság nyitva hagyta a lehetőséget arra, hogy a hidrogén és a szintetikus üzemanyagok is fontos szerepet játszhassanak a jövő mobilitási megoldásaiban.

Cselekvési terve mellett az Európai Bizottság bejelentette a "Battery Booster" nevű csomagot is. Ennek célja az akkumulátorgyártás támogatása az EU-ban, akár anyagi támogatással is - feltéve, hogy a gyártócég európai, vagy egy európai céggel kötött felügyelt partnerséget. A csomag ezenkívül meghatározza az EU-ban értékesített elektromos járművek akkumulátorcelláira és alkatrészeire vonatkozó európai tartalomkövetelményeket is, melyeket fokozatosan fognak bevezetni.

A hangsúly másik fontos aspektusa az újrahasznosítás. A Bizottság bejelentette, hogy alaposan meg fogja vizsgálni a használt járművek és akkumulátorok újrafeldolgozó üzemek célzott pénzügyi támogatását. A hosszú távú célkitűzés az autóipari ellátási lánc körkörös gazdaságának erősítése, valamint az, hogy Európa kevesebb mértékben függjön más régiók forrásaitól.

Related posts