Nagyon boldog vagyok, hogy a lányaim Meghan Trainor zenéjét is élvezik!

Bár nem értek mélységeiben a zenéhez, mégis írok róla, méghozzá személyes indíttatásból. Két majdnem tini (saját megítélésük szerint már tini) lány anyukájaként érzékenyen érint, hogy 2025-ben azt tapasztalom, hogy a popzenében a legfiatalabbak szóló mainstream vonal (például a K-pop) még mindig nagyrészt gyönyörű, extra vékony, iszonyú fiatal (vagy annak tűnő) lányok dalait jelenti, amelyekben a "girlpower" egy nagyon trendi dolog, de azért különösebb mélység nincs mögötte. Éppen ezért örülök annyira, hogy Meghan Trainor is a része a palettának, mert mégha nem is a legfiatalabbaknak szólnak a dalai - azért felkerülnek a lejátszási listáikra. És sokkal többet mondanak annál, minthogy "menő kemény csaj vagyok". Tóth Flóra írása.
Mert a popzene nem csupán dallamok gyűjteménye, hanem egy erőteljes üzenetforrás is, amely sokkal többet mond, mint hogy a nőiesség csupán a szexi megjelenésről szól. Az olyan dalok, amelyek a női önértékelés, a testpozitivitás, a párkapcsolati egyenlőség és a nemet mondás jogát hirdetik, nap mint nap formálják a fiatalok gondolkodását. Ezek a fontos témák olyan közvetlen és emlékezetes szövegezéssel jelennek meg, hogy könnyen beépülnek a tinik lejátszási listáiba, és ezzel sok millió emberhez eljutnak. A zene világa lehetőséget ad arra, hogy a nők hangja még erősebben hallható legyen, és hogy az önbizalom, az elfogadás és a határozott nemet mondás üzenetei átjárják a mindennapjainkat. Ezek a dalok nem csupán szórakoztatnak, hanem egy újfajta szemléletet is képviselnek, ahol a női identitás gazdagsága és sokszínűsége kerül a középpontba. Mert végső soron az, hogy hogyan látjuk és értékeljük magunkat, sokkal többről szól, mint a külsőségekről – ez egy utazás a belső erő és a saját értékek felfedezéséhez.
Az "All about that bass" (2014) című dal, amely Meghan Trainor debütálását hozta, olyan figyelemfelkeltő állításokat fogalmaz meg, mint például: "Minden egyes centimétered tökéletes, a lábujjaidtól a fejed búbjáig". Ez a mondat hangsúlyozza az önelfogadás és a testpozitivitás fontosságát.
Ezt az üzenetet ráadásul néhány nappal ezelőtt árnyalta, amikor a mellplasztikáját is megénekelte a színpadon. Későbbi nyilatkozatában transzparensen kifejtette, hogy évek óta arról énekel, hogy szeressük magunkat, de a covid miatti testsúlyváltozás és a gyerekei születése következtében történt alakulások oda vezettek, hogy a melleit már egyáltalán nem tudta szeretni magán - így változtatott azon, amin tudott.
Egyébként nekem az is külön kedvencem a szövegben, hogy anyukáját nevezi meg a testpozitív üzenetek forrásának, azt mondja: tőle hallotta, hogy nem kell aggódnia a súlya miatt, mert a fiúk szívesen bújnak éjjel egy kicsit nagyobb popsihoz.
A "Dear Future Husband" (2015) című dal egy friss és szórakoztató nézőpontot kínál a párkapcsolatok világáról, amely még a fiatalabb korosztály számára is könnyen érthető. A dal humoros és önironikus stílusban fogalmazza meg vágyait: szeretné, ha a házasságban a munkamegosztás kiegyensúlyozott lenne, és ha a kedvese mindig kedves lenne, még a legőrültebb pillanataiban is. Emellett hangsúlyozza, hogy a "különleges szeretet" megnyilvánulásához nem árt, ha a férje minden este megdicséri őt, mondván, hogy gyönyörű. A szövegben a szórakoztató elemek és a komoly üzenetek, mint például a párkapcsolati egyenlőség, ügyesen keverednek, így egy igazán figyelemfelkeltő és elgondolkodtató élményt nyújtanak.
A "No" (2016) című száma egy erőteljes elutasítása a szórakozóhelyeken kéretlenül közeledő férfiaknak. Egyértelműen a határhúzásra tanít: nem tartozol senkinek semmivel, sem mosollyal, sem válasszal. Az egész dal egy himnusz a női beleegyezés fontosságáról, de közben a hangzásvilága miatt jó eséllyel nem csak bizonyos réteghez, elsősorban a témában amúgy is edukált nőkhöz jut el.
Bár a legújabb slágere, a "Mother" (2023) címével elsőre az anyaság témájára asszociálhatnánk, valójában sokkal mélyebb rétegeket érint. A dal sokkal inkább a női szerepek komplexitásáról és a nőket gyakran infantilizáló társadalmi normákról szól. A nőket lekezelő, sőt, néha ostobának is néző férfiakkal való küzdelem jelenik meg benne. Emellett a dal tele van önironikus megjegyzésekkel és a művész saját identitásával való tudatos játszadozással, ami még inkább gazdagítja a mondanivalóját.
A "Me Too" (2016) című dalában, amely meglepő módon nem a Metoo-mozgalomra reflektál, a női önbizalom születik meg. Az énekesnő így fogalmaz: "Ha én te lennék, én is magamat választanám." Ez a mondat nem csupán az önértékelésről szól, hanem a pozitív önazonosságról is. A dalban nincsenek kirekesztő vagy elidegenítő elemek; éppen ellenkezőleg, tele van önbizalommal és öniróniával. A művész olyan fontos és sokszor tabuként kezelt témákat érint, amelyekről érdemes szélesebb körben diskurálni.
Különösen üdvözítőnek találom, hogy ezek a szinte milliárdos eléréssel bíró popdalok, melyek első hallásra talán felületesnek tűnnek, valójában mélyebb üzeneteket is hordoznak. Az ilyen zenék képesek arra, hogy széles közönséget érjenek el, és ezzel fontos társadalmi témákat hoznak a figyelem középpontjába. Ezáltal nemcsak a szórakozást szolgálják, hanem elgondolkodtatnak és inspirálnak is, ami alapvetően hozzájárulhat a kultúra fejlődéséhez.
A lényeg éppen az, hogy ezek a rendkívül fontos, ámde rendkívül egyszerű üzenetek eljussanak minél szélesebb közönséghez. MINDENKI számára világossá kell válnia, hogy teljesen elfogadható nemet mondani, elengedhetetlen önmagunk szeretete, és hogy ha egy pár mindkét fele egyformán hozzájárul, akkor semmi sem indokolja, hogy az egyikük aránytalanul nagyobb részt vállaljon a házimunkából.
Régen, amikor angol nyelvű dalok szövegeit tanulmányoztam, az egyik legfontosabb tanulságom az volt, hogy a szerelem néha fáj. Ez egy olyan üzenet, ami tinédzserként könnyen megérthető és átélhető. Viszont most, ha a "No" című dalt nézzük, az számomra egy igazi kincs lenne, ha a lányaim lefordítanák. Ők már nem a nagyszótár, vagy a régi, másolt CD-k szövegei alapján tanulnak, így sokkal könnyebben elérhetik a dalok mélyebb, fontos üzeneteit.
Meghan egyébként régi kedvencem, nemcsak dalszövegek tekintetében nyílt és bátor.