Egykori melléképületéből indult, mára pedig a legnevesebb luxusmárkák megbecsült beszállítójává nőtte ki magát a magyar vállalkozás.


A Keskeny Nyomda, Magyarország egyik legmodernebb csomagolóanyag-gyártó nyomdája, több mint három évtizedes történelemre tekint vissza. A vállalkozás, amely egy családi ház melléképületéből nőtte ki magát, mára közel 18 milliárd forintos éves árbevételt produkál, és több mint 500 főt foglalkoztat. A vállalat exporttevékenysége is jelentős, az összbevétel 55-60%-át teszi ki. Főként az Európai Unión belül értékesítenek, különösen Németországban, Ausztriában, Hollandiában, Olaszországban és Franciaországban. A cég történetét végigkísérik a fejlesztések: legutóbb például egy teljesen egyedi, robotkarokból álló gépet fejlesztettek ki, ami 25-30 ember munkáját is ki tudja váltani.

Hazánk egyik legfejlettebb csomagolóanyag-gyártó nyomdájának története a rendszerváltás előtti időszakra nyúlik vissza. Id. Keskeny Árpád, aki korábban vízvezeték-szerelőként és tetőfedő bádogosként dolgozott, 1988-ban lehetőséget kapott, hogy egy kis nyomda bérleményét a családi házuk melléképületében biztosítsa. Azonban a nyomda veszteséges működése miatt felajánlották neki, hogy vegye át a 4-5 fős csapat irányítását. "Édesapámnak gyakorlatilag a nulláról kellett megtanulnia a nyomdaipar fortélyait, de kitartása és szorgalma révén ez viszonylag gyorsan ment" - osztotta meg a Portfolio-val ifj. Keskeny Árpád ügyvezető igazgató.

A cég fejlődése az alapítását követően töretlen pályán haladt, az elmúlt 34 év során - csupán egyetlen esztendőt kivéve - folyamatosan bővítette forgalmát. 2023-ban már közel 18 milliárd forintos árbevételt értek el, és a csapatuk immár több mint 500 lelkes munkatársból áll. Tevékenységük kezdetben a hagyományos marketinganyagok előállítására összpontosított: főként szórólapokat és különböző prospektusokat készítettek, különösen pénzintézetek számára, és 2004-ig ez volt a fő profiljuk.

Id. Keskeny Árpád már a kezdetekkor felismerte, hogy mekkora jelentősége van a gépesítésnek, és azt is, hogy csak nagyon jó gépekkel lehet kiváló minőségben termelni.

Abban az időszakban a hazai nyomdászok jórészt csehszlovák és más szocialista országokból importált gyártógépeken végezték munkájukat. Emiatt a szakma némileg szkeptikus volt a legmodernebb német technológia iránti igény kapcsán. Azonban, ahogy az idő telt, úgy az édesapám víziója egyre inkább megerősítést nyert.

Gyakran előfordult, hogy a nyomdai vállalatok különféle gépek beszerzésébe kezdtek, legyen az pályázati lehetőségek vagy éppen a piaci presztízs miatt. Azonban az üzemeltetésre és a fenntartásra ritkán fordítottak elegendő figyelmet. A százmilliós értékű berendezések szervizeléséről és javításáról nemrég még id. Keskeny Árpád gondoskodott, míg az utóbbi években végre létrehozták a karbantartói pozíciót, amely a gépek hatékony működését hivatott biztosítani.

Miután a nyomda egyre több helyet foglalt el a családi ház földszintjén és a szomszédos területeken is, úgy döntöttek, hogy egy kifejezetten erre a célra vásárolt üres telken, kimondottan a nyomda igényeire szabott 3500 négyzetméteres épületet húznak fel. Ebben a fejlesztésben ifj. Keskeny Árpád testvére, Keskeny Mónika is fontos szerepet vállalt, a komplett építkezési folyamatot kézben tartotta a tervezéstől kezdve, a műszaki ellenőrökkel való kapcsolattartásig bezárólag. Édesanyjuk, id. Keskeny Árpádné szinte a kezdetektől fogva hozzájárult a nyomda sikereihez: nemcsak a családnak nyújtott biztos, támogató hátteret, de több mint 30 éven át tartó munkájával a nyomda több területén aktívan hozzájárult a fejlődéshez.

Ifj. Keskeny Árpád hangsúlyozta, hogy az egész nyomda zökkenőmentes átköltöztetése rendkívül jól sikerült: december 22-én lezárták a régi helyszínt, majd január 3-án már az új, modern környezetben láttak hozzá a munkához. Bár a termelés egy rövid időszakra párhuzamosan folyt, az új gépek telepítése során semmiféle akadály nem merült fel.

Az épület mellett és a kapacitásbővítésen túl jelentős újításként megkezdődött a csomagolóanyag-gyártás tevékenysége is.

Ez az úgynevezett faltkarton termékekre vonatkozik, amelyek gyógyszerek, kozmetikumok vagy élelmiszerek csomagolására szolgáló dobozokat foglalnak magukban. "Korábban már terveztünk egy gépfejlesztést, és csupán egyetlen eszköz hiányzott ahhoz, hogy elindulhassunk a csomagolóanyag-gyártás irányába, így jött létre ez a termékágazat. Utólag úgy vélem, hogy ez a lépés szerencsésen alakult; ha alaposabban elemeztük volna a piacot, lehet, hogy más döntést hozunk" - mondta el az ügyvezető igazgató.

Az induláskor a kockázat nem volt túlságosan jelentős, hiszen a vállalat csupán egy új lábat kívánt növeszteni a meglévő eszközparkban rejlő lehetőségek kihasználásával. Az idő és a piaci trendek azonban igazolták a döntés helyességét. Míg a marketinganyagok piaca folyamatosan zsugorodik, addig a csomagolóanyagok iránti kereslet elképesztő növekedést mutat. Ez a bővítés nem csupán a fejlődést és a forgalmat serkentette, hanem új piaci lehetőségeket is megnyitott a nyomda előtt. A csomagolóanyag-gyártáshoz alkalmazott modern technológiák ráadásul a marketingtermékek előállítását is támogatták. "Valójában a két szegmens szoros kapcsolatban állt egymással, inkább erősítették egymást, mintsem gyengítették."

"Az MBH Bank jogelődje már kezdetektől fogva szoros együttműködésben állt a Keskeny Nyomdával, először számlavezetőként, majd később a finanszírozási lehetőségek terén is bekapcsolódtunk. Ma már a cég stratégiai finanszírozó partnerévé váltunk. Célunk, hogy minden jelentős beruházásban aktívan részt vegyünk" - nyilatkozta Balázs Anita, az MBH Bank kiemelt ügyfélkapcsolati szakértője.

A vállalkozás minden 5-7 évben összeállít egy átfogó fejlesztési tervet, amely részben saját forrásaiból, részben pedig banki támogatással valósul meg.

Amikor 7 évvel ezelőtt hozzáépítettek 6500 négyzetmétert a jelenlegi üzemcsarnokhoz, az a beruházás szempontjából egy több milliárdos csomag volt. A bank 1 milliárd forinttal szállt be az építkezésbe, illetve az egyik gépbeszerzést is megfinanszírozták 600 millió forinttal.

Miután megfogalmazódik a következő fejlesztési igény a nyomda részéről, a pénzintézet megkeresi azt a finanszírozási megoldást, ami kellően rugalmas és kedvező feltételrendszer mellett vehető igénybe. Ez a beruházás kifejezetten az exportbővítést célozta, ezért az akár 15 éves futamidőre is választható, fix kamatozású, Eximbank által nyújtott beruházási hitelre esett a választás. "Ilyen szempontból nagyon egyszerű dolga volt a banknak, hiszen a Keskeny Nyomda az a cég, ami minden, köztük a kockázati szempontoknak is tökéletesen megfelelt. A beruházás lezárását követően elért árbevétel- és exportnövekedés is megfelelően alakult, örömmel látjuk az éves beszámolókban, hogy a kitűzött célokat eddig mindig sikerült a cégnek teljesítenie" - emelte ki Balázs Anita.

A családi vállalkozás 2004 után is bővítette és azóta is folyamatosan bővíti a kapacitásait: többek között 1000 négyzetméterrel növelték a termelőüzemet, illetve az egyik fejlesztési lehetőség előkészítéseképp további területet vásároltak meg. Ezzel a cél, hogy a közeljövőben egy olyan nagyobb lépést tudjon tenni, amellyel a forgalmát exponenciálisan növeli.

A vállalkozás működése során mindig odafigyelnek arra, hogy a lehető legjobb gépekkel, vagyis csúcsteljesítményű gyártósorokon tudjanak dolgozni. Folyamatosak a gépberuházások, illetve a kevésbé hatékony gépek lecserélésére is kiemelt figyelmet fordítanak.

2016-ban a vállalkozás éppen egy izgalmas növekedési szakaszban volt, amikor úgy döntöttek, hogy új kihívások elé néznek. Több lehetséges irányt mérlegelve végül a luxus-csomagolóanyagok piacára léptek be. "Ez a szegmens Magyarországon igazán különlegesnek számított, így úgy éreztük, hogy ezzel még inkább kiemelkedhetünk a nyomdai szolgáltatók közül. Ráadásul az akkori hazai és exportügyfelek részéről is érkeztek olyan megkeresések, amelyeket enélkül nem tudtunk volna teljesíteni" - tette hozzá ifj. Keskeny Árpád.

A luxus-csomagolóanyagok világába való belépés egy teljesen új kihívást jelentett számunkra, amelyhez jelentős beruházásra volt szükség. Egy viszonylag nagy lépéssel, modern gépparkot kiépítve indultunk el ezen az ismeretlen területen, amely az ügyféligények szempontjából még feltérképezetlen volt. "Amikor a 2016-os exportkiállításon megkeresett minket egy ügynökség, amely a világ egyik leggazdagabb emberének divatmárkáját képviseli, az megerősítette a feltételezéseinket és várakozásainkat az európai gyártás lehetőségeivel kapcsolatban."

Mivel az új termékportfólió viszonylag jól illeszkedett a meglévő gyártósorokhoz, nem volt szükség radikálisan új technológiák alkalmazására.

A beruházást egy új csarnok hozzáépítésével bővítették, ami jelentősen fokozta a gyártási folyamatok hatékonyságát. Ennek eredményeként sikerült minimálisra csökkenteni a helyszűke miatt szükséges felesleges anyagmozgatásokat, ráadásul a plusz épületek révén már nem volt szükség külső raktározási megoldásokra sem.

"Csapatunkban nem található értékesítő, hiszen az elmúlt 34 év során úgy alakítottuk a működésünket, hogy nem folytattunk aktív értékesítési tevékenységet; csupán a beérkező megkereséseket kezeltük. Az export tevékenységünk is hasonló módon indult: néhány német és osztrák ügyfél érdeklődött Magyarországon a kapacitásaink iránt, és valahogyan mindig ránk találtak" - nyilatkozta az ügyvezető igazgató.

Azon kívül, hogy beszerezték a piacon elérhető legkorszerűbb gépeket, Kínából is jelentős eszközberuházást hajtottak végre, mivel nem volt olyan európai gyártó, aki rendelkezett volna megfelelő gyártógépekkel ezekhez a termékekhez. "Mertünk egy nagyot álmodni, és egy teljesen saját, egyedi gépfejlesztést hajtottunk végre egy magyar automatizálási céggel. Velük egy olyan gyártósort állítottunk össze, amely több robotkarból és különböző egységekből áll. Ilyen funkcióval addig még nem létezett másik gép."

Ennek következtében az a korábbi folyamat, amelyet 30-40 kézműves végzett el, most már csupán három ember munkájával is megvalósítható egyetlen műszak alatt, ráadásul a minőség és a pontosság terén is jelentős előrelépést mutat.

"Az üzleti modellünk kihívása, hogy folyamatosan keressük azokat a innovációkat, amelyek révén hatékonyabbak és egyedibbek lehetünk, vagy éppen egy alvállalkozótól átvett feladatokat tudunk házon belül megvalósítani. Tavaly azt ígértem a csapatnak, hogy egy évig nem szerzünk be új gépet, amit sikerült is betartanom, de bevallom, néha azért voltak kétségeim" - osztotta meg ifj. Keskeny Árpád. Azóta a gépek szinte észrevétlenül jelennek meg az üzem területén. Legutóbb például a zömítéses technológia került a középpontba, amelyet korábban egy külső szolgáltató végzett, most viszont már egy robotizált gép végzi ezt a feladatot házon belül.

Amikor 2016-ban elindultak a luxusvonalon, volt egy pozitív felismerésük: a luxusipar válságálló, szinte még a Covid alatt sem volt visszaesés. Azóta új fordulat, hogy már ez a terület is érintett a gazdasági válságban, ami egyre nagyobb versenyt is eredményez. Ráadásul a fizetések versenyképességét is meg kell őrizni, ami olyan kettős szorítást jelent, amelyet nem könnyű a vállalkozásoknak kezelniük. "Az idei év eredményeire rá fogja nyomni a bélyegét ez a gazdasági válság. A helyzet nem kilátástalan, nincs szükség 180 fokos fordulatra, de az biztos, hogy sok mindenben változtatni kell."

Bár folyamatosan zajlanak a hatékonyságot növelő beruházások, mégis több helyszínen megfigyelhető, hogy a munkaerő kihasználása az adminisztrációs és gyártási területeken nem éri el a nemzetközi nyomdák szintjét. "A munkabérek aránya a költségeken belül már olyan jelentős részarányt képvisel, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni."

Kiemelt céljuk a közeljövőben, hogy drasztikusan javítsuk az egy főre jutó megtermelt forgalmat.

A folyamatok optimalizálása révén jelentős javulás érhető el, továbbá az új képzésekben rejlő lehetőségek szinte határtalanok. "A nyomdaiparban a mesterséges intelligencia szerepe idővel elkerülhetetlenné válik, de addig is számos bevált eszköz áll a rendelkezésünkre, amelyek segíthetnek a hatékonyság növelésében."

A gépek és technológiák mellett az épületek és infrastruktúra folyamatos modernizálása is zajlik. A cél az, hogy ezeket a fejlesztéseket olyan racionalitással hajtsák végre, amely garantálja, hogy a végeredmény hatékonyan támogassa az üzleti folyamatokat és hozzájáruljon a nyereség növeléséhez. Habár a pályázatok szerepe nem kiemelkedő a nyomda működésében, jelenleg éppen egy üzem felújításának munkálatai folynak, amely összefonódik a Vállalatmentő hitelprogrammal. E program keretében energetikai és épületenergetikai fejlesztések valósulnak meg, amelyek a fenntartható működés irányába terelik a céget.

Kifejlesztettünk egy jelentős napelemparkot, amelyben körülbelül 2500 napelempanelt telepítünk. Ez a rendszer az áramfogyasztásunk majdnem 30%-át képes biztosítani februártól kezdődően. Továbbá, egy régi épület felújítását is megkezdtük, melynek alapterülete 3000 négyzetméter. A felújítás során sor kerül a nyílászárók cseréjére, a külső homlokzat teljes átalakítására, valamint a tető hőszigetelésének korszerűsítésére is.

Az összes épületben lecserélték a világítást LED-es fényforrásra, ami szintén nagymértékben csökkenti az energiafelhasználást. A 2016-os fejlesztés idején egy olyan előremutató beruházás is megvalósult, amely révén

A nyomógépek által kibocsátott felesleges hőt egy hidrobankban gyűjtik össze, amelyet különféle területek fűtésére használnak fel.

A központi levegőkompresszorok hulladék hőjét felhasználva pedig a gázfelhasználás csökkentésével tudják üzemeltetni a nyomda területét. "Az ügyfelek részéről is egyre többször megfogalmazódik igényként, hogy valódi eredményeket várnak a fenntarthatóság területén, és mindezt persze adatokkal alátámasztva. De ez nem csak ügyfélelvárás és gazdasági megfontolás, a józan ész is ezt diktálja."

Az anyagok köre nagyon széles spektrumon mozog. "A hazai nagykereskedők mellett a volumen nagysága miatt jellemzően többnyire közvetlenül a gyártókkal állunk kapcsolatban, a papír vagy ragasztó kapcsán pedig szintén közvetlen gyári kapcsolatokkal rendelkezünk. Amit lehetséges, azt európai országokból szerezzük be, de a különlegesebb alapanyagok, mint például a mágnes, Kínából érkeznek."

Szinte kizárólag az Európai Unión belül történik az értékesítés, a faltkarton szegmensben klasszikusan a német-osztrák vonal a legerősebb.

A luxus-csomagolóanyag gyártás miatt ez a kör Hollandiával kiegészült, illetve az olasz és a francia régióra helyeződött át. Az exportbevétel az összbevétel 55-60%-a. "A növekedésünk főleg az exportnak volt köszönhető, ez az arány nagyon eltolódott az utóbbi időben, de azt is látjuk, hogy egy sokkal nagyobb volumenű növekedésre is lehetőség van. Gyakorlatilag egy végtelen piacról beszélünk, logikusnak tűnik, hogy ezen a területen haladjunk tovább."

Related posts