Dubai csokiláz: a cukrászdák aranybányává váltak, de a pisztácia ára most az egekbe szökhet! - Világgazdaság

Aranyat ért a dubai csokiláz a magyar cukrászoknak, akik közül sokan bejgli helyett inkább pisztáciás csokit készítettek, amiből többször annyit el tudtak adni, mint a hagyományos karácsonyi süteményekből. Könnyen lehet viszont, hogy az Európa-szerte hirtelen megugrott kereslet a pisztácia árfolyamát is megdobja, ami a fagyiszezon előtt nem jó hír.
Megmentette a cukrászdák tavalyi, nem igazán jó évét az ősszel magasba szökött dubai csokiláz, ami túlzás nélkül kielégíthetetlen keresletet gerjesztett, hiszen hirtelen mindenki meg akarta kóstolni az itthon újdonságnak számító, trendi édességet - nyilatkozta a Világgazdaságnak Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke.
A dubai csokoládé őrület aranyat ér!
Még mindig nem múlt el, csak enyhült a tömegpszichózis, a dubai csoki ráadásul nem csak a magyarokat, hanem sok más európai ország lakóit is lázba hozta tavaly év végén.
A pisztáciás, tahinis, kadayif tészta töltelékkel készülő csoki iránti felfokozott kereslet azonnal begyűrűzött a cukrászdákba is, akik remekül kihasználták a semmiből jött divatőrületet - tette hozzá Erdélyi Balázs.
A számok nyelvére lefordítva: a nívós alapanyagokból, szakszerűen, jó minőségben készített 200-230 grammos táblás kiszerelésben kínált kézműves dubai csoki 5-6 ezer forintos fogyasztói áron került a cukrászdákba, vagyis lényegében annyiért, illetve többért, mint a fél kilós kiszerelésben megszokott bejgli. Csakhogy
de sokan nem is tudtak annyit készíteni, amennyire vevő lett volna. Sok helyen fel kellett függeszteni a rendelésfelvételt, hogy utolérjék magukat.
A legtöbb cukrász kiváló érzékkel kezdett bele a kihívásokba – nyilatkozta az ipartestület elnöke. Hozzátette, hogy a megújulás iránti hatalmas kereslet a szakma kreativitását is új magasságokba emelte.
A luxus érzetét keltő édesség általános kíváncsiságot szült, ami máig nem múlt el egészen, csak a karácsonyi költekezés miatt enyhült kicsit a cukrászok visszajelzései szerint.
Mennyire emelkednek az árak a sütemények és fagyik terén az idei évben?
A dubai csokoládé különleges ízvilágát a vásárlók egyre inkább felfedezik és kedvelik, így továbbra is népszerű választás marad minden kategóriában. A pisztácia pedig nem véletlenül tarol az édességek között, hiszen a fagylaltok piacán is évek óta a legkeresettebb ízek közé tartozik. Azonban elképzelhető, hogy a csokoládé iránti lelkesedés mostantól új árakat hoz magával.
A Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke rámutatott, hogy a cukrászok tavaly óvatosan közelítettek az árképzéshez. Az éves inflációt figyelembe véve a cukrászdai árak csak mérsékelten emelkedtek, és várhatóan idén is körültekintően fognak eljárni a lélektani határok betartása érdekében. Ennek eredményeként egy szelet sütemény ára még mindig nem éri el a kétezer forintot, a legtöbb helyen inkább 1200-1500 forint körüli áron található. A pogácsák áremelkedése sem csupán a liszt drágulásának tudható be, hanem a jelentősen megemelkedett vaj- és sajtköltségeknek is, amelyek szintén hozzájárultak az árak növekedéséhez. Továbbá, mivel ezeket a termékeket frissen kell értékesíteni, a megmaradt adagokat vagy a dolgozók fogyasztják el, vagy másnap féláron kerülnek vissza a pultba.