Az alig észlelhető aréna, ahol az F1-es csapatok "küzdenek a túlélésért", és leleményesen próbálják kijátszani egymást.


Az időmérők mindig is fontos részét képezték a Forma-1-nek, de manapság már a bokszutcában megkezdődik a csata. Ennek során a csapatok próbálják a lehető legjobb helyet megszerezni a sorban, és ennek érdekében olykor a többieket is megpróbálják megtéveszteni.

A Forma-1-es időmérők során gyakran látni, ahogy a bokszutcában sorok alakulnak ki. Hogy a versenyzők éppen hol helyezkednek el a tömegben, az korábban csupán különleges esetekben, például esős pályán nyert igazán jelentőséget. Az idei év azonban más megvilágításba helyezte ezt a helyzetet, hiszen a csapatok már a kvalifikáció során is éles versengést folytatnak egymással.

Amennyiben valaki túl korán lép a pályára, nem a legkedvezőbb körülmények között teljesíti a saját gyorskörét. Ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy a mögötte lévő versenyzők még csak a kivezető körükön vannak, így a sor végén találja magát. Ugyanakkor, ha túl nagy késlekedéssel indul, fennáll a veszélye, hogy nem érkezik meg időben, vagy ha mégis sikerül, a gumik optimális felmelegítése elmarad, sőt, egy esetleges sárga zászlós figyelmeztetésnek is jobban ki van téve. A két szélsőség között pedig olykor csupán egy másodpercnyi eltérés is elegendő lehet.

A The-Race.com portálon megjelent egy érdekes írás, amelyben részletesen elemzik, milyen folyamatok vezettek a jelenlegi helyzethez. Az egyik fő tényező, hogy az idei év során a mezőny rendkívül kiélezett lett, különösen a középső és hátsó szegmensekben. Mivel az előzés nehézkessé vált, a rajtpozíció már-már kulcsfontosságúvá emelkedett. Emellett a különféle szabálymódosítások is hozzájárulnak a helyzethez, mivel ezek megakadályozzák a versenyzők trükközését a bokszkiállásoknál vagy a kivezető körök során.

Valószínűleg sokan emlékeznek a 2019-es Olasz Nagydíj kvalifikációjának izgalmas végjátékára. A Q2 hajrájában a versenyzők közül senki sem akarta vállalni, hogy az élre álljon, ami végül furcsa helyzethez vezetett: Nico Hülkenberg még a sikánt is átvágta, és ennek következtében csupán ketten tudtak időt futni. Azóta azonban jelentős változások történtek, és ilyen jellegű zűrzavar már nem fordulhat elő. A 2022-es Emilia-romagnai Nagydíj során Niels Wittich bevezette a maximális köridőt a kivezető körökre, így a versenyzőknek mostantól nem áll módjukban túl lassan haladniuk.

Tavaly a bokszutcai viselkedés szabályozása is komoly változásokon ment keresztül. A jelenlegi előírások szerint a versenyzőknek azonnal a gyors sávba kell helyezkedniük, amint elhagyják a garázst. Azonban nem engedélyezett, hogy ha előttük sor áll, csupán az első két kerekükkel lépjék át a vonalat, mert ezzel megakadályozzák a mögöttük állókat, és ezzel "tartalékolják" a helyüket a sorban. Ebből a helyzetből adódott Hülkenberg és Lance Stroll balesete Spában, amiért a német versenyzőt figyelmeztették.

A fent említett okok következtében a legelőnyösebb helyzet általában a rajtsor elején található, viszont napjainkban igencsak komoly kihívást jelent a csapatok számára, hogy a lehető legoptimálisabb időpontban bocsássák útjára pilótáikat. Esteban Ocon megosztotta, hogy ez a folyamat "rendkívül nehéz és stresszes" a csapat tagjai számára, míg Carlos Sainz azt is hozzátette, hogy ilyenkor "az ember szinte az életéért küzd".

Egy istálló kihívásai a bokszutcában nagyban függenek attól, hol helyezkedik el a rajtnál. Azoknak, akik a sor végén állnak, általában könnyebb dolguk van, ha a sor elejére szeretnének kerülni. Ugyanakkor, ha valaki merészebben lép fel, könnyen pórul járhat; előfordulhat, hogy akár 1:40 másodpercet is várakozik, míg a többiek elhagyják a bokszutcát. A Pirelli elemzése szerint ennyi idő alatt a gumik hőmérséklete drámaian csökkenhet, 115 foktól akár 80 fokig is.

A Forma-1 világában a tiszteletről és udvariasságról való lemondás nem csupán megszokott, hanem szinte elvárt. Nincs kőbe vésett szabály, amely megkövetelné, hogy egy, a versenyből kiszorult pilóta bejusson a sorba, azonban a helyzet sokkal összetettebb. Bizonyos autóknak jót tehet, ha az abroncsaik egy kicsit lehűlnek, így a pilóták nem haboznak, hogy átengedjék a helyüket másoknak, főleg ha tudják, hogy ezzel hátrányos helyzetbe hozhatják a mögöttük haladó riválist. Az ilyen taktikai lépések a verseny során kulcsfontosságúak lehetnek, és a tapasztalt versenyzők tudják, mikor érdemes kicsit engedniük a gyeplőt.

Ennélfogva a csapatoknak meg kell tippelniük, hogy mit csinálnak a többiek, aminek kapcsán Ocon elmondta, hogy ilyenkor "a szerelők őrült módon küzdenek". Azonban itt is van egy csavar, hiszen az istállók próbálják megtéveszteni a többieket, hogy kiugrasszák a nyulat a bokorból. A bokszfalon látható, hogy az egyes autókat mikor indítják be és állítják le, és ilyenkor itt érdekes folyamatok zajlanak.

"Látni, hogy az autók megjelennek, eltűnnek, megjelennek, eltűnnek, a szerelők pedig ki-be rohangálnak - magyarázta Andy Stevenson, az Aston Martin sportigazgatója. - Nekünk azonban van egy tervünk, amelyhez tartjuk magunkat, ezért próbáljuk nem hagyni magunkat megtéveszteni mások cselekedetei által."

Természetesen elképzelhető, hogy jövőre ennek a kérdésnek sokkal kisebb jelentősége lesz. Ez főként attól függ, milyen nehézségekkel jár majd az előzés az új szabályozás keretein belül, valamint hogy mekkora eltérések lesznek az autók teljesítménye között. Az viszont már most biztos, hogy egy új kihívás fog felmerülni, mivel a Cadillac belépésével további két autóval kell számolnunk a verseny során.

Related posts